Hajer's Ris



"Det här är ett kurdiskt ris som
jag har ätit sedan jag var liten.
Jag hade inte ätit det riset på
flera år men sommar 2010 kom
jag kontakt med det riset igen
och sedan dess är jag fast."

Ingredienser för två portioner:

½ dl rapsolja
½ gullök
1 kycklingfilé

5 dl vatten
1 msk kycklingbuljong
2 msk splittrade ärtor
2 dl grötris

Skala och hacka löken, bryn den i oljan. Dela kycklingfilén i bitar. Tillsätt kycklingen när löken fått färg. Det är viktigt att du inte steker kycklingen då den sedan ska koka.

Tillsätt resten av ingredienserna och koka på hög värme i 2 minuter, rör om då och då.

Sänk sedan värmen och lägg på locket, rör om då och då.

Låt sjuda i 15-20 minuter. Om du märker att riset är hårt så tillsätt mer vatten.

Tips!
Det är viktigt att du tillagar denna rätt i en teflonkastrull.


Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0